Łożyska główki ramy… Czy mocno się zużywają? Jaki mają wpływ na jazdę? Czy warto dbać o ich kondycję? Wielu początkujących motocyklistów nawet nie zdaje sobie sprawy, jak ważny to element budowy jednośladu. Niepozorne łożyska potrafią zupełnie zniszczyć komfort jazdy i płynność prowadzenia pojazdu. Co warto o nich wiedzieć?
W dużym skrócie. Masz poczucie, że Twój motocykl podczas wolnych manewrów nie prowadzi się pewnie? Musisz walczyć z kierownicą? Ciągle kontrować? Jadąc szybko wyczuwasz, że ciężko Ci trzymać linię przejazdu i brakuje Ci pewności? Oprócz tak oczywistego problemu jak np. zbyt niskie ciśnienie w przednim kole, to najpewniej wina łożysk główki ramy. Muszą być one w dobrym stanie ZAWSZE – bez luzów i zacięć.
Producenci motocykli sportowych seryjnie montują do swoich maszyn łożyska kulkowe – są one słabsze od stożkowych, ale w momencie wypadku „poddają się” szybciej, co ma uchronić maszynę przed uszkodzeniami samej główki ramy. Ponadto są one tańsze oraz mają nieco mniejsze opory pracy (kulki kręcą się w każdej płaszczyźnie). Jeśli chodzi o zamienniki, dostępne są praktycznie tylko łożyska stożkowe – bardziej trwałe i nie wymagające tak częstej wymiany jak kulkowe.
Większość właścicieli jednośladów decyduje się na kupno gotowych zestawów łożysk np. firmy Tourmax. W przypadku łożysk główki ramy nie występuje tzw. luz jak w przypadku łożysk koła, więc można je dobrać na własną rękę w odpowiednim sklepie, pod wymiar. Problem polega na tym, że w takiej sytuacji nie dostaniemy uszczelnień. W gotowych zestawach uszczelniacze są. Czy zawsze trzeba je wymieniać? Sytuacja wygląda podobnie jak np. z uszczelniaczami pyłowymi lag. Jedni twierdzą, że tak, inni, że nie. Warto sprawdzić ich stan. Jeśli są zdeformowane lub uszkodzone, to wymieniamy koniecznie. Jeśli nie – decyzja należy do właściciela. Jeśli chodzi o firmy, które produkują dobre zestawy łożysk dedykowanych pod konkretne modele, to zaprzyjaźniony ze mną Sklep pod WSK-ą poleca produkty firm Tourmax, All Balls oraz Larssonowe JMT.
Doświadczony motocyklista od razu wyczuje, że z maszyną i jej prowadzeniem jest coś nie tak. Nieco gorzej wygląda sprawa z początkującymi kierowcami. Pamiętajcie – stan łożysk ma ogromny wpływ na wasz komfort i bezpieczeństwo. Przygotowując motocykl do sezonu koniecznie musicie sprawdzić także ten element i w razie usterki, szybko wymienić łożyska na nowe. Kiedy łożyska zużywają się najczęściej? Przede wszystkim wtedy, gdy kierowca jeździ dużo na jednym kole, a ekstremalnie często wtedy, kiedy się tego uczy. Gwałtowne opadanie przedniego koła na ziemie to potężne siły działające na główkę ramy. Nieumiejętne „lądowania” potrafią zniszczyć łożyska nawet w jeden dzień. Stan łożysk należy sprawdzić także po każdym upadku. Są te elementy dosyć delikatne i siła uderzenia może spowodować ich uszkodzenie.
Od tego momentu, dzięki współpracy mojego BadCrew ze Sklepem pod WSK-ą, na blogu i fanpage’u będzie się pojawiało więcej artykułów technicznych. My zrobimy co w naszej mocy, żeby prosto i dogłębnie zająć się tematami mechaniki motocyklowej, a chłopaki ze sklepu dołożą do tego swoją wiedzę i cenne doświadczenie. Zapraszamy do śledzenia! :)